You are currently viewing پرونده الحسن : دادگاه تجدید نظر دیوان کیفری بین‌المللی تصمیم دادگاه بدوی را مبنی بر اهمیت کافی پرونده برای پذیرش را تایید می‌کند

امروز، 19 فوریه 2020، دادگاه تجدید نظر دیوان کیفری بین‌المللی رای خود را اعلام داشت و به اتفاق آرا تجدیدنظرخواهی آقای الحسن را رد کرد و در پی آن تصمیم شماره یک مورخ 27 سپتامبر 2019 رسیدگی بدوی را تایید نمود،مبنی بر اینکه پرونده علیه آقای الحسن به قدر کافی جدی و مهم است که اقدام آینده دیوان را توجیه کند. قاضی لوز دل کارمن ایبانز کارانزا که ریاست این رسیدگی را برعهده دارد خلاصه رای را در دادگاه علنی قرائت نمود.
مطابق شق (د) از بند یک ماده 17 اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، دادگاه باید تعیین کند موضوع از چنان اهمیتی که اقدام دیگری از سوی دیوان را توجیه کند برخوردار نیست. دادگاه تجدیدنظر تاکید کرد که شرط لازم اهمیت با هدف مستثنی کردن موارد غیرعادی است که وقایع ویژه یک پرونده خاص از نظر فنی به عنوان جرائم تحت صلاحیت دادگاه شناخته می‌شوند اما با این حال اهمیت کافی برای توجیه اقدامات بعدی را ندارد. همچنین خاطرنشان نمود، که پرونده الحسن به‌ هر حال جز پرونده های غیرعادی نبوده است. بنابراین از این منظر شعبه پیش دادرسی در تشخیص کافی بودن اهمیت پرونده علیه آقای الحسن در مفهوم ماده مذکور صحیح عمل کرده است.
در رد مبانی دفاعیه در تجدیدنظر، دادگاه تجدیدنظر تشخیص داد که معیارهای کمی به تنهایی، مانند تعداد قربانیان، هرچند مرتبط ، تعیین کننده میزان جدیت و اهمیت پرونده مذکور نیستند. دادگاه نشان داد که ارزیابی اهمیت باید بر مبنای هر پرونده به طور مجزا انجام شود. این موضوع شامل ارزیابی جامع از کلیه معیارهای کمی و کیفی مرتبط است، از جمله برای مثال، برخی از عوامل مرتبط با تعیین حکم محکومیت. معیارهای مرتبط ممکن است شامل ماهیت و مقیاس جرایم متهم، نحوه ارتکاب جرائم ادعا شده، نقض حقوق بشر به عنوان نتیجه، تاثیر آن بر قربانیان، نقش و میزان مشارکت متهم باشد و اینکه آیا این اعمال براساس انگیزه‌های تبعیض‌آمیز انجام شده است یا خیر.
دادگاه تجدیدنظر یادآوری می کند که شعبه پیش دادرسی ماهیت و وسعت جرائم متهم را در نظر گرفته است؛ پیامدهای جنایات ادعا شده بر قربانیان مستقیم و کل جمعیت تیمبوکتو، و به طور خاص قربانیان تجاوز جنسی، برده داری جنسی و سایر اعمال غیر انسانی درقالب ازدواج‌های اجباری؛ انگیزه تبعیض آمیز جنایاتی که گفته می‌شود علیه مردم تیمبوکتو به دلایل مذهبی و / یا جنسیتی انجام شده است، آسیب‌پذیری قربانیان خاص، ادعا مبنی بر ارتکاب جنایات به عنوان بخشی از حمله گسترده و منظم علیه مردم غیرنظامی، نقش مهمی که دادستان در مشارکت با پلیس اسلامی به آقای الحسن در اجرای این جنایات نسبت می‌دهد و و میزان قصد و درجه مشارکت آقای الحسن در این جنایات. این جنایات ادعایی منجر به نقض چندین حقوق بنیادین بشر شد، از جمله تمامت جسمی و روحی قربانیان و کرامت انسانی آنها، حق دادرسی عادلانه، حق آزادی و امنیت اشخاص، حق انسانی همه افراد محروم از آزادی برای برخورد انسانی و با احترام به کرامت ذاتی آنها، حق آزادی اندیشه، وجدان و دین و ممنوعیت تبعیض بر مبنای دین یا عقیده.
پیش زمینه: آقای الحسن پس از حکم بازداشت صادر شده توسط دادگاه در تاریخ 27 مارس 2018 به اتهام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت، در 31 مارس 2018 به دیوان کیفری بین‌المللی منتقل شد. جلسه رسیدگی به تایید اتهامات از 8 تا 17 ژوئیه 2019 صورت گرفت. شعبه پیش دادرسی دلایل اساسی را برای قبول اینکه آقای الحسن مسئولیت دارد یافت، وقت جلسه دادگاه برای 14 ژوئیه 2020 تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید