You are currently viewing محکومیت راتکو ملادیچ معروف به «قصاب سربرنیتسا» به حبس ابد

شعبه تجدید نظر ساز و کارهای بین­ المللی باقیمانده برای دادگاه های کیفری (IRMCT) روز سه­ شنبه محکومیت و حبس ابد راتکو ملادیچ را توسط دادگاه کیفری بین­ المللی برای یوگسلاوی پیشین تأیید نمود.

ملادیچ، فرمانده ستاد اصلی ارتش صرب بوسنیایی از 12 مه 1992 تا 8 نوامبر 1996، به 10 مورد اتهامات کشتارجمعی (ژنوساید)، جنایات علیه بشریت و نقض قوانین و عرف جنگ توسط شعبه اول تجدیدنظر دادگاه کیفری بین ­المللی برای یوگسلاوی پیشین محکوم شد.

دادگاه طی مدت انتصاب خود، که در سال 2017 پایان یافت، در مجموع 90 نفر را محکوم نمود و از آن پس ساز و کارهای بین ­المللی باقیمانده برای دادگاه ­های کیفری،  امور باقیمانده دادگاه را به عهده گرفته است. ملادیچ و همچنین دادستان در سال 2018 از محکومیت مزبور تجدیدنظرخواهی کردند. با تجدیدنظر در مورد محکومیت­ ها و مجازات­ ها، دادخواست تجدیدنظر به طور کامل رد شد.

شعبه تجدیدنظر، به استثنای آقای نیامب، با تأیید حکم دادگاه، ملادیچ را به جرم فرماندهی «اقدامات خشونت­ آمیز پاکسازی قومی» در سراسر کشور و حملات تیراندازی و گلوله­ باران علیه مردم غیرنظامی «سارایوو» بین ماه مه 1992 تا نوامبر 1995، ارتکاب کشتارجمعی علیه حدود هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در سربرنیتسا بین ژوئیه و حداقل اکتبر 1995 با استفاده از نیروهای تحت فرماندهی خود و استفاده از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به عنوان سپر انسانی پس از به گروگان گرفتن آن ­ها از ماه مه تا ژوئن 1995 متهم شناختند. دادگاه ملادیچ را به دلیل «نقش اصلی و جدی» در ارتکاب این جنایات محکوم نموده بود.

در اطلاعیه مطبوعاتی IRMCT بیان شده که شعبه تجدیدنظر محکومیت وی را طبق ماده 7(1) اساسنامه دادگاه کیفری بین­ المللی برای یوگسلاوی سابق برای کشتارجمعی، شکنجه، نابودی، قتل، تبعید و سایر اقدامات غیرانسانی (انتقال اجباری) به عنوان جنایات علیه بشریت و همچنین قتل – ترور، حملات غیرقانونی به غیرنظامیان و گروگان­ گیری به عنوان نقض قوانین یا عرف جنگ ذیل بندهای 2 تا 11 کیفرخواست تأیید کرد.

برائت وی از اتهام کشتارجمعی علیه مسلمانان بوسنیایی و کروات های بوسنیایی در شش بخش در سال 1992 که توسط دادستان مورد تجدیدنظرخواهی واقع شده بود، در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد و دو قاضی مخالف بودند. با مخالفت نیامب، استدلال­ های مربوط به حق وی برای دادرسی عادلانه رد شد.

با پایان جنگ بوسنی که بین سال­ های 1992 و 1995 اتفاق افتاد، تقریباً 100.000 نفر که 80 درصد آن­ ها مسلمانان بوسنی بودند، کشته شده و میلیون­ ها نفر آواره شدند. بسیاری مورد تجاوز و شکنجه واقع شدند. بین 20.000 تا 50.000 زن مورد تجاوز قرار گرفتند. صرب های بوسنی مسؤول اصلی ارتکاب این جنایات بودند.

استفان دوژاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، گفت: «حکم نهایی در قضیه آقای راتکو ملادیچ، که یکی از عالی­ ترین مقاماتی است که توسط دادگاه کیفری بین­ المللی یوگسلاوی سابق و ساز و کار بین­ المللی باقیمانده محاکمه شده، بازتاب تعهد جامعه بین­ المللی به عدالت کیفری بین ­المللی و مبارزه با مصونیت از مجازات می ­باشد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، میشل بشله و مشاور ویژه دبیر کل پیشگیری از ژنوساید، الیس وایریمو ندریتو از این حکم استقبال کردند. مشاور ویژه گفت: «این پیام بسیار مهمی را در  سرتاسر بالکان غربی ارسال می­ کند، جایی که ما شاهد انکار ژنوساید و تجلیل از مجرمان محکوم مانند ملادیچ هستیم، که این امر نه تنها ادامه دارد بلکه بیشتر هم می­ شود».

ملادیچ تا زمان انتقالش به یک کشور دیگر برای اجرای مجازات، در بازداشت IRMCT باقی خواهد ماند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید