You are currently viewing پرونده سیف الاسلام قذافی:  شعبه تجدیدنظر دیوان پرونده را نزد دیوان قابل پذیرش اعلام کرد

در روز 9 مارچ 2020، شعبه تجدیدنظر دیوان کیفری بین­‌المللی، به اتفاق آرا پرونده­‌ی سیف­‌الاسلام قذافی را نزد دیوان قابل پذیرش دانست و تجدیدنظرخواهی وی از تصمیم شعبه اول پیش­‌دادرسی در خصوص قابلیت پذیرش پرونده نزد دیوان را رد نمود.

شعبه تجدیدنظر دیوان در این تصمیم اصل تکمیلی بودن صلاحیت دیوان نسبت به صلاحیت دادگاه‌­های کیفری ملی را یادآور شد، و چنین عنوان داشت که در صورتی که فردی «مورد محاکمه قرار گرفته باشد» پرونده غیرقابل پذیرش خواهد بود، و هیچ فردی که «توسط دادگاه دیگری» برای جرایمی که در صلاحیت دیوان است «محاکمه شده باشد» نباید توسط دیوان برای همان اقدام تحت تعقیب و محاکمه قرار گیرد. شعبه تجدیدنظر در بررسی تصمیم شعبه پیش دادرسی خطایی ملاحظه نکرد و بر تفسیر این شعبه از اساسنامه رم، مبنی بر اینکه تصمیم دادگاه‌­های داخلی باید قطعیت یافته باشد تا یتوان یک پرونده را در دیوان غیرقابل پذیرش خواند، صحه گذاشت.

شعبه تجدیدنظر دیوان با بررسی لوایح ارائه شده از سوی متهم، دادستان، قربانیان، دولت لیبی و سایر لوایح تقدیمی چنین نتیجه گرفت که شعبه پیش دادرسی در تصمیم خود، به تاریخ 28 ژوییه 2015، مبنی بر اینکه رسیدگی در دادگاه‌­های ملی  به صورت غیابی انجام شده است دچار خطا نشده است. این امر همچنین از لوایح تقدیمی دولت لیبی به دیوان بدست می­‌آید. به همین خاطر، مطابق قوانین داخلی لیبی، تصمیم دادگاه‌­های طرابلس نمی­‌تواند قطعی تلقی شود. همچنین شعبه تجدیدنظر با تصمیم شعبه پیش دادرسی در خصوص اینکه قانون شماره 6 لیبی در خصوص عفو، مصوب 2015، بر جرایمی که آقای قذافی توسط دادگاه طرابلس نسبت به ارتکاب آنها محکومیت یافته است، اعمال نخواهد شد، موافقت خود را اعلام نموده است. به همین ترتیب، شعبه تجدیدنظر، درخواست تجدیدنظر آقای قذافی را رد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید