You are currently viewing شکایت جدید نزد دیوان بین‌المللی کیفری در خصوص جنایات جنگی ارتکاب یافته توسط مقامات اسرائیل و آمریکا در فلسطین

درخواست جدیدی مبنی بر تحقیق در مورد مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا و اسرائیل نسبت به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در فلسطین به دیوان بین‌المللی کیفری تقدیم شده است. این مقامات شامل دونالد ترامپ، بنجامین نتانیاهو، مایک پمپئو و جارد کوشنر می‌شوند.
پرفسور ویلیام شبث، که این درخواست را به دفتر دادستانی دیوان بین‌المللی کیفری تقدیم کرده است، جزییات شکایت مطرح شده را در یک کنفرانس خبری آنلاین ذکر کرده است. این شکایت درخواست تحقیق در خصوص ارتکاب جنایات جنگی توسط مقامات ارشدی که در طرح صلح موسوم به معامله قرن نقش داشته‌اند مطرح کرده است. این طرح به دنبال ضمیمه کردن بخشی از سرزمین کشور فلسطین به سرزمین اسرائیل است.
شبث این درخواست را به نمایندگی از 4 فلسطینی که به طور مستقیم تحت تاثیر این طرح قرار می‌گیرند مطرح کرده است. این درخواست بر این امر تاکید می‌ورزد که طرح ارائه شده، که به طور یکجانبه و بدون رضایت فلسطین در حال اجرا است، ناقض حقوق بین‌الملل است، به ویژه آنکه متضمن یک توافق غیر‌قانونی است و تهدیدی نسبت به جدا شدن بخشی از سرزمین فلسطین است.
از دادستان دیوان بین‌الملل کیفری تقاضا شده است که سریعا نسبت به آغاز تحقیقات در خصوص تهدید علیه جدا شدن بخشی از خاک فلسطین و ضمیمه آن به سرزمین اسرائیل، که در نتیجه اجرای این طرح محقق می‌شود، اقدام نماید. این درخواست تاکید می‌کند که شواهد قابل اتکایی در دست است که نشان می‌دهد ترامپ، پمپئو، کوشنر و سایر مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا در اقداماتی مشارکت داشتند که منجر به وقوع جنایت جنگی انتقال جمعیت به منطقه اشغالی و ضمیمه کردن بخشی از خاک سرزمین فلسطین به اسرائیل شده است.
شبث در جریان این کنفرانس خبری عنوان داشت که وی این شکایت را صبح روز 30 ژوییه 2020 به درخواست تعدادی از فلسطینیان برجسته و شناخته‌شده ثبت کرده است. وی توضیح داد که این شکایت توجه دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را به ارتباط این طرح صلح با اشغال بیشتر سرزمین فلسطین جلب خواهد کرد. این شکایت از دادستان دیوان بین‌المللی کیفری می‌خواهد که این طرح را در بستر تحقیقات گسترده‌تری در خصوص جنایات جنگی ارتکاب یافته از سوی اسرائیل مورد توجه قرار دهد.
دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در ماه دسامبر به تحقیقات 5 ساله خود در خصوص «وضعیت کشور فلسطین» پایان داد، و چنین نتیجه گرفت که مبنای معقولی برای پذیرش آنکه جنایات جنگی در منطقه اشغالی کرانه باختری رود اردن ارتکاب یافته یا همچنان در حال ارتکاب است، در دست است. در ابتدای ماه ژوئیه دیوان بین‌الملل کیفری اعلام کرد که علی‌رغم آنکه پیمان اسلو 1993 همچنان معتبر است، این دیوان تحقیقات خود را در خصوص جنایات جنگی اسرائیل آغاز خواهد کرد. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ، با وضع تحریم علیه دادستان و مقامات دیوان، نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد. وی دستور اجرایی را امضا کرد که به موجب آن دادستان دیوان بین‌المللی کیفری و مقاماتی را که به طور مستقیم در تحقیق نسبت به نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و دولت‌های متعهد آمریکا، نقش داشتند از ورود به خاک آمریکا منع شدند.
شکایت مطرح شده نزد دیوان‌ بین‌المللی کیفری بیان می‌دارد که مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل که در اجرای این برنامه صلح نقش دارند، با آگاهی کامل از اینکه این برنامه صلح حقوق بشر تمام شهروندان فلسطین، از جمله حق بر تعیین سرنوشت، شهروندی، آزادی رفت‌و‌آمد در منطقه اشغالی فلسطین را نقض می‌کند، این اقدامات را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید