You are currently viewing دستگیری فلیسین کابوگا

در روز 16 مه 2020، فلیسین کابوگا، یکی از فراریانی که در جریان نسل‌کشی توتسی‌ها در رواندا نقش کلیدی داشته، به وسیله نیروهای فرانسوی و با همکاری دفتر دادستانی سازوکار ملل متحد برای دادگاه‌های کیفری بین‌المللی، در پاریس دستگیر شد.

سرژ برامرتز، دادستان ارشد سازوکار ملل متحد برای دادگاه‌های کیفری بین‌المللی در واکنش به دستگیری وی چنین بیان داشت:

دستگیری فلیسین کابوگا یادآور این است که آنان که در ارتکاب نسل‌کشی نقش داشتند در برابر اعمال خود مسئول هستند و حتی با گذر ۲۶ سال نهایتا به دست عدالت سپرده خواهند شد. نخست برماست که به یاد قربانیان و بازماندگان نسل‌کشی رواندا باشیم. دادخواهی از طرف آنان برای دفتر دادستانی از نظر حرفه‌ای مایه‌ی افتخار بزرگی است.

دستگیری کابوگا نشان داد که ما با در اختیار داشتن حمایت جامعه بین‌المللی در تحقق عدالت بین‌المللی موفق خواهیم شد. این نتیجه ماحصل تعهد بدون لغزلش شورای امنیت سازمان ملل متحد است که سازوکار ملل متحد برای دادگاه‌های کیفری بین‌المللی را برای دنبال کردن روند عدالت و مسئولیت پذیری در رواندا و یوگسلاوی سابق، تاسیس کرده است.

من در اینجا می‌خواهم از فرانسه و نیروهای انتظامی آن به ویژه دفتر مرکزی مبارزه با جنایت‌ علیه بشریت و جرایم جنگی و دفتر دادستان کل دادگاه تجدیدنظر پاریس تشکر کنم. این دستگیری بدون همکاری و مهارت بی بدیل آنان ممکن نبود.

همچنین لازم است از بسیاری از همکاران دیگرمان که نقش اساسی در این دستگیری داشته‌اند یاد کنیم، از جمله نیروهای انتظامی و دفتر دادستانی در رواندا، انگلستان، آلمان، هلند، اتریش، لوگزامبورگ، سویس و ایالات متحده آمریکا، پلیس اروپا و پلیس بین‌الملل. این دستگیری نشان دهنده نتایج چشمگیری است که  از طریق همکاری بین‌المللی نیروهای انتظامی و قضایی می­تواند حاصل شود.

کابوگا در سال 1997 از طرف دادگاه کیفری بین‌المللی برای رواندا محکوم به ارتکاب نسل کشی، مشارکت در نسل‌کشی، تشویق مستقیم و عمومی به ارتکاب نسل‌کشی، اقدام به ارتکاب نسل‌کشی، توطئه برای ارتکاب نسل کشی، اذیت و آزار و نابودی یک گروه، که همگی در ارتباط با جرایم ارتکاب یافته در نسل‌کشی سال 1994 علیه توتسی­‌ها در رواندا بودند؛ مورد تعقیب قرار گرفت. انتظار می­‌رود پس از اتمام روند قانونی مطابق قانون فرانسه، کابوگا به سازوکار ملل متحد برای محاکم کیفری بین‌المللی سپرده شود و تحت بازداشت این نهاد درآمده و محاکمه شود. پلیس فرانسه کابوگا را طی یک عملیات پیچیده و هماهنگ شامل جست و جوی همزمان چندین مکان دستگیر نمود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید