You are currently viewing اعلام حکم به جبران خسارت در پرونده ناتاگاندا

قضات شعبه ششم دیوان بین­ المللی کیفری روز دوشنبه حکم دادند که قربانیان جنایات جنگی از سوی «بوسکو ناتاگاندا» باید مبلغ سی میلیون دلار (بیست و پنج میلیون و سیصدهزار یورو) به عنوان غرامت دریافت کنند. مشمولان دریافت این غرامت کودک­ سربازان و قربانیان تجاوزهای جنسی و بردگی جنسی هستند. غالب این کودکان دخترانی بوده­ اند که طی سال­ های 2002 تا 2003 مرتباً مورد تجاوز واقع می­ شدند.

این اقدام گام مهمی در پاسخگویی به آسیب­ های طولانی مدتی است که قربانیان این پرونده متحمل شده­ اند. این تصمیم آغاز مرحله اجرای جبران خسارت است. صندوق امانی قربانیان متعهد شده است تا مطابق دستور شعبه، غرامت جمعی مزبور را به طور جداگانه به قربانیان پرداخت نماید.

این شعبه با توجه به گستردگی پرونده و تعداد زیاد قربانیان بالقوه واجد شرایط، میزان غرامتی را که آقای ناتاگاندا مسؤول پرداخت آن می­ باشد، مبلغ سی میلیون دلار تعیین نمود. با وجود این، اعلام شده است که آقای ناتاگاندا توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد و بنابراین، صندوق امانی قربانیان تصمیم دارد که این غرامت را تا حد ممکن از منابع مالی موجود خود پرداخت کند. همچنین در نظر دارد تلاش­ های دیگری نیز در راستای جمع­آوری کمک­ های مالی برای جبران این خسارت انجام ­دهد.

پس از اعلامیه­ ی شعبه، رئیس هیأت مدیره­ ی صندوق امانی قربانیان، ماما کویته دومبیا، گفت: «هم­زمان که ما در حال تهیه­ی پیش­ نویس برنامه­ های اجرایی هستیم، صندوق بار دیگر بر تعهد خود به اطمینان از جبران خسارات قربانیان این پرونده تأکید می­ کند. بدون جبران خسارت و حمایت مورد نیاز از قربانیان این جنایات که آقای ناتاگاندا به ارتکاب آن محکوم شده، عدالت واقعی وجود نخواهد داشت. بنابراین ما از کشورهای عضو و ذی­ نفعان مربوطه می­ خواهیم که حمایت­ های معنوی و مالی خود را برای کمک به این امر انجام دهند».

روش­ های جبران خسارت ممکن است شامل اقدامات بازپرداخت، جبران خسارت و توان­بخشی باشد که در صورت لزوم ممکن است دارای یک ارزش نمادین، پیشگیرانه و یا تحول­ آفرین باشد.

صندوق همچنین از شش اصل جدید جبران خسارت، علاوه بر سیزده اصل اساسی جبران خسارت که در دیوان وجود دارد، استقبال کرد. اصول جدید- در رابطه با «آسیب نزنید»، یک رویکرد حساس و جنسیتی به جبران خسارت، خشونت جنسی و مبتنی بر جنسیت، اولویت­ بندی، کیفیت تحول جبران خسارت، و «عدم غرامت بیش از حد»- در تدوین برنامه­ های اجرایی مورد توجه صندوق قرار خواهد گرفت.

شعبه اظهار داشت که اولویت باید به قربانیانی که نیاز به مراقبت­ های فوری پزشکی و روان­ شناختی دارند، قربانیان معلول و سالخوردگان، قربانیان خشونت­ های جنسی و مبتنی بر جنسیت، قربانیانی که بی­خانمان و یا دچار مشکلات مالی هستند، و همچنین کودکانی که مورد تجاوز جنسی و بردگی جنسی قرار گرفته ­اند و کودک­ سربازان داده شود.

بوسکو ناتاگاندا معاون سابق رئیس ستاد و فرمانده عملیات گروه شورشی موسوم به «نیروهای میهنی برای آزادی کنگو» بوده است که در سال 2002 تا 2003 مرتکب 13 مورد جرایم جرایم جنگی و 5 مورد جنایات علیه بشریت در منطقه­ ی ایتوری در شرق کنگو شده است. در تاریخ 22 آگوست 2006 حکم جلب وی صادر شد ولی دیوان موفق به دستگیری وی نشد، تا اینکه در سال 2013 به­طور داوطلبانه خود را تسلیم دیوان نمود. در 7 نوامبر 2019 آقای ناتاگاندا برای جنایات ارتکابی­ اش در مجموع به سی سال حبس محکوم گردید.

لازم به توضیح است که حکم آقای ناتاگاندا به جبران خسارت به مبلغ سی میلیون دلار در حال حاضر قابل اعتراض می ­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید