You are currently viewing وضعیت دارفور: علی کوشیب تحت بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی در‌آمد

در روز 9 ژوئن 2020، علی محمد علی عبد الرحمان (علی کوشیب) پس از آنکه داوطلبانه و پیرو حکم بازداشت صادر شده توسط دیوان کیفری بین­‌المللی در تاریخ 27 آوریل 2007، خود را به جمهوری آفریقا مرکزی تسلیم کرد، تحت بازداشت دیوان درآمد.

آقای کوشیب متهم به ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور (سودان) است. اولین جلسه رسیدگی آقای کوشیب در برابر شعبه پیش‌دادرسی دیوان کیفری بین­‌المللی در موعد مقرر صورت خود گرفت.

ریاست دبیرخانه دیوان کیفری بین‌­المللی، آقای پیتر لوئیس، از وزیر دادگستری جمهوری آفریقای مرکزی، قاضی فلاوین باتا، و سایر مقامات این کشور و همچنین کشورهای فرانسه و چاد، مقامات هیات اعزامی سازمان ملل متحد برای ثبات چندجانبه در جمهوری آفریقا مرکزی (منوسکا) و مقامات دولت میزبان، هلند، برای حمایت آنها از دیوان و مشارکت در دستگیری، انتقال و تحویل آقای کوشیب به دیوان تشکر کرد.

آقای کوشیب دارای ملیت سودانی است و تخمین زده می­شود که متولد سال 1957 باشد؛ وی یکی از رهبران ارشد در سلسه مراتب قبیله­‌ایی در محله وادی صالح و عضو جبهه مردمی دفاع بوده است که متهم به فرماندهی نیروهای شبه­‌نظامی جنجوید از اوت 2003 تا مارس 2004 است. وی متهم به پایه‌گذاری استراتژی مقابله با شورشیان در دولت سودان است، که موجب ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشری در دارفور شده است. وی همچنین به عنوان میانجی میان دولت سودان و شبه نظامیان جنجوید در وادی صالح شناخته می­‌شود.

وی همچنین متهم است به جذب سرباز، تسلیح و تامین مالی و فراهم کردن غذا و سایر مایحتاج برای گروه شبه­‌نظامی جنجوید تحت رهبری خود، و از این طریق عامدانه به ارتکاب جرایم فوق­‌الذکر کمک کرده است. علی کوشیب متهم است به این که شخصا در برخی از حملات علیه غیر­نظامیان شرکت داشته است، از جمله حملاتی که در شهرهای کدوم، بیندیسی، موکجار و آراوالا در فاصله اوت 2003 تا مارس 2004 صورت گرفته و کشتار غیرنظامیان، تجاوز، شکنجه و سایر رفتار بی­رحمانه و غیر انسانی در آنها رخ داده است.

در 27 آوریل 2007، شعبه یکم پیش‌­دادرسی دیوان کیفری بین­‌المللی حکم بازداشتی برای علی کوشیب و احمد هارون (احمد هارون در بازداشت دیوان نیست) صادر کرد. این شعبه چنین استدلال کرد که مبنای معقولی برای پذیرش موارد زیر وجود دارد:

1) از اوت 2002، مخاصمه مسلحانه­‌ایی بین دولت سودان که شامل نیروهای نظامی ارتش مردمی سودان (ارتش سودان)، نیروهای دفاع مردمی و نیروهای شبه­‌نظامی جنجوید بود؛ و گروه­‌های شورشی سازمان­‌یافته از جمله جنبش ارتش آزادی­‌خواه سودان و جنبش عدالت و برابری در دارفورِ سودان واقع شد؛ 2) در سالهای 2003 و 2004 ارتش سودان به همراه نیروهای شبه­‌نظامی جنجوید مشترکا و به عنوان بخشی از اقدامات مقابله با شورشیان در شهرهای کدوم، بیندیسی، موکجار و آراوالا و مناطق اطراف آنها حملات سازمان­‌یافته و گسترده­‌ایی را ترتیب دادند. در این شهرها اقدامات مجرمانه­‌ایی علیه نیروهای غیرنظامی به ویژه آنهایی که از جمعیت فار، زاغاوا و ماسالیت بودند به وقوع پیوست. این اقدام­‌ها شامل کشتار غیرنظامیان، تجاوز جنسی، هتک حرمت از کرامت انسانی زنان و دختران، آزار و اذیت، جابه­‌جایی اجباری، زندانی کردن و نقض گسترده­­‌ی آزادی­‌های فردی، حمله عامدانه علیه جمعیت­‌های نام برده بوده است.

حکم بازداشت که در تاریخ 27 اوت 2007 علیه علی کوشیب صادر شده است 50 عنوان مجرمانه را بر اساس مسئولیت کیفری فردی مطرح می­‌نماید

  • 22 مورد جنایت علیه بشریت (قتل، تبعید یا جابه­‌جایی اجباری جمعیت)، زندانی کردن و یا سایر روش­‌های محدود کننده آزادی­‌های فیزیکی در نقض قواعد اساسی حقوق بین­‌الملل، شکنجه، آزار و اذیت، تجاوز، رفتار غیر انسانی آسیب جدی به بدن؛ و
  • 28 مورد جنایت جنگی( قتل، خشونت نسبت به جان و افراد، هتک حرمت نسبت به کرامت انسانی به ویژه رفتار تحقیر­آمیز و خوار کننده، حمله عامدانه به غیرنظامیان، غارت، نابود کردن یا توقیف اموال)

پیشینه

شورای امنیت سازمان ملل بر اساس صلاحیتی که به موجب اساسنامه دیوان کیفری بین­‌المللی به آن اعطا شده است رسیدگی به وضعیت دارفور از اول ژوئیه 2002 را طی قطعنامه 1593 صادره به تاریخ 31 مارس 2005، به دادستان دیوان کیفری بین­‌المللی ارجاع کرد. به دنبال ارجاع وضعیت دارفور از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، دادستان نتیجه­‌ی تحقیقات کمیته بین­‌المللی تحقیق دارفور را دریافت کرد. علاوه بر آن دادستان به منابع مختلف درخواست کسب اطلاعات داد و نتیجتا مجموعه­‌ایی از هزاران سند فراهم آمد. دادستان چنین نتیجه گرفت که شرایط شروع تحقیقات به موجب اساسنامه محقق شده است و تصمیم گرفت که تحقیقات را در تاریخ 6 ژوئیه 2005 آغاز نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید