You are currently viewing نشست علمی- حقوقی «حقوق بشر در سایه» به مناسبت روز جهانی «حقوق بشر»

پناه دادن به تروریست‌ها هیچ ارتباطی به حقوق بشر ندارد، بلکه جنایت دیگری است علیه بشریت

با دعوت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، انجمن ایرانی حقوق بین الملل کیفری با مشارکت کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی، انجمن سفیران صلح و دوستی و انجمن حامی نشستی را با عنوان “حقوق بشر در سایه” به مناسبت روزجهانی حقوق بشر، با حضور اساتید حقوق بین‌الملل، اعضای موسس و هیات مدیره انجمن و شخصیت‌ها و فعالان حقوق بشر، دانشجویان و خانواده‌های شهدا برگزار نمود.

در ابتدای نشست آقای دکتر زمانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیأت مؤسس انجمن ایرانی حقوق بین الملل کیفری بیان داشت: «بعد از وقایع تروریستی یازده سپتامبر شورای امنیت همه دولت‌ ها چه عضو ملل متحد و چه دولت های غیرعضو را ملزم کرد که تروریسم را در قواعد خودشان جرم ‌انگاری و در مقابله با تروریسم با یکدیگر همکاری کرده و از هیچ اقدامی برای سرکوب تروریست‌ها احتراز نکنند».

این استاد حقوق بین‌ الملل در ادامه اذعان داشت: «تروریسم شاید جزء معدود مفاهیمی باشد که جرم ‌انگاری نشده و باید بپرسیم چرا در دیوان جرم ‌انگاری نشده و اگر برای بی کیفری فکری نشود دیگر دستاوردهای بین ‌المللی به ثمر نمی‌رسد، چرا که هنوز بسیاری از جنایتکاران بین ‌المللی از مجازات گریخته‌اند».

ایشان در پایان اظهار امیدواری کرد روزی حقوق بشر از سایه خارج و ایمان واقعی به حقوق بشر ایجاد شود.

در ادامه نشست پیام تصویری آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی حقوق بشر پخش شد. در بخشی از این پیام آمده است: «هفتاد و سه سال پیش در چنین روزی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد. اصولی که در این اعلامیه ساده بیان شده است، کلید تحقق همه حقوق بشر – مدنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی- برای همه مردم و در همه جا است. سازمان ملل متحد از حقوق تک‌تک اعضای خانواده انسانی حمایت می‌کند. امروز و هر روز، به تلاش برای عدالت، برابری، کرامت و حقوق بشر برای همه ادامه خواهیم داد».

امیدواریم نقض حقوق بشر فارغ از سیاست های دوگانه توسط همگی دولت ها محکوم شود.

در ادامه نشست دکتر حسین میرمحمد صادقی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت مؤسس انجمن علمی حقوق بین الملل کیفری و رییس مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی عنوان داشت: «تروریسم نقض حقوق بشر را در پی دارد و بسیاری از قواعد حقوق بشر در نتیجه تروریسم نقض می‌شوند».

این استاد دانشگاه، همچنین، در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت: «مشکل اصلی در موضوع تروریسم نبود تعریف واحد از آن است و باید به این نقطه برسیم که آنچه از لحاظ قواعد بین ‌المللی به عنوان تروریسم شناخته شده است، برای بقیه نیز تروریسم محسوب گردد. امیدواریم نقض حقوق بشر فارغ از سیاست ‌های دوگانه توسط همگی دولت ها محکوم شود».

حقوق بشر کلمه حقی است که از آن استفاده ناحق می شود.

در ادامه سخنرانی ها دکتر فریدون جعفری، عضو مؤسس و هیأت مدیره انجمن علمی حقوق بین الملل کیفری و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی همدان اظهار داشت: «کشورهای قدرتمند نگران از دست دادن ابزارهای توسعه طلبی سیاسی خود هستند و به همین دلیل مخالف قدرت گیری نهادهای بین ‌المللی همچون نهاد دیوان کیفری بین ‌المللی هستند و بسیاری از ابرقدرت ‌ها نه تنها به دیوان ملحق نشده ‌اند بلکه علیه آن هم اقدام کرده ‌اند  و حتی اگر حقوق بشر را مغایر منافع خود بدانند تردیدی در نقض آن به خود راه نمی دهند».

ایشان در ادامه خاطر نشان نمود: «از مظاهر ترجیح سیاست بر عدالت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم الحاق تروریسم به فهرست جرایم تحت صلاحیت دیوان کیفری بین المللی، عدم پذیرش صلاحیت جهانی در دیوان برای رسیدگی به جرایم جهانی حاوی نقض های گسترده حقوق بشر، امکان تعلیق رسیدگی به جنایات در دیوان با درخواست شورای امنیت حسب ماده 16 اساسنامه و پذیرش صلاحیت تکمیلی در رسیدگی به جنایات با اولویت دادن به کشوری که جنایت در سرزمین یا توسط اتباع آن صورت گرفته، در حالی که جرایم بین المللیِ حاوی نقض های گسترده حقوق بشر معمولاً با حمایت صاحبان قدرت صورت می گیرد.

مفهوم حقوق بشر کلمه حقی است که ممکن است از آن استفاده ناحق بشود. ایشان در انتها بیان داشت، امیدواریم که انسان به ما هو انسان به مثابه کل ارزش و اعتبار بیابد و حقوق بشر بتواند از سایه سیاست خارج شده و ابزاری برای استیفای حقوق مستضعفان در همه جای جهان باشد که همه روزه در اکناف جهان شاهد تضییع آن هستیم. جهان نیازمند همزیستی مسالمت آمیز توأم با احترام به حقوق همه است».

جرایم شدیدی که وجدان بشری را متأثر می‌کند نباید بدون مجازات باقی بمانند.

در ادامه نشست آقای دکتر باقر شاملو، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی عنوان داشت: «یکی از قواعد مهم زیربنایی برای دیوان بین ‌المللی کیفری قاعده منع بی کیفری است، به این معنی که جرایم شدیدی که وجدان بشری را متأثر می‌کنند نباید بدون مجازات باقی بمانند. همه اصول حقوقی آمدند که دادرسی منصفانه را ایجاد نمایند اما این اصول باید ترمیم شوند که قاعده منع بی کیفری می ‌تواند در برابر مصادیق جدید از نقض سیستماتیک حقوق بشر به کار گرفته شود».

دکتر شاملو در ادامه در اشاره به نمونه های جدیدی از جنایات علیه بشریت بیان داشت: «از مصادیق نقض سیستماتیک حقوق بشر تحریم های اقتصادی هستند. حملات سایبری نیز از مصادیق رفتارهای جنایت آمیزی است که به دلیل تغییر در حوزه تکنولوژی به وجود آمده اند؛ و نیز می توان به ترور دانشمندان یک کشور به عنوان سومین مورد از این دست موارد نام برد. این اقدامات مصادیق جنایت علیه بشریت هستند چرا که افراد بسیاری را تحت تأثیر قرار می دهند».

دکتر شاملو در بخش دیگری از سخنانش اذعان نمود: «ما باید به سمتی برویم که عیارهای جرم را سنجیده و آثار زیان بار هر رفتاری را در قلمرو جهانی بر اساس گستره و وسعت خسارات بررسی کنیم و باید مصادیق نقض حقوق بشر با شاخص ها و معیارهای دقیق تر ارزیابی شده و آن ها را به دکترین هایی در برابر دکترین های ارایه شده از سوی آمریکا تبدیل کنیم».

غرب به دنبال ارزش ‌های اخلاقی برای اداره جامعه نیست، بلکه به دنبال منفعت است.

در بخش دیگری از این نشست، اریک والبرگ، تحلیلگر سیاسی کانادایی، در ارتباط تصویری عنوان داشت: «حقوق بشر در مفهوم غربی آن منابع طبیعی را به نابودی می ‌کشد .این مشکل نوع جامعه ما محسوب می شود. برای صحبت در این رابطه باید اول به اقتصاد بپردازیم.

مبنای اقتصاد غربی منافع است و هر جا بتواند منافع خود، یعنی پول را تأمین کند خوب محسوب می ‌شود و افراد می ‌توانند آن را دنبال کنند. غرب به دنبال ارزش‌ های اخلاقی برای اداره جامعه نیست، بلکه به دنبال منفعت است. حس تشخیص ما از نوع حقوق بشر در جامعه غربی این است که همه بر مبنای نسل‌ کشی است. غرب 90 درصد مردمی که در کانادا با تعامل با طبیعت زندگی می ‌کردند را قتل عام کرد».

ایشان در انتها عنوان نمود: «حقوق بشر انتزاعی غربی و جایگاه آن ها تنها زمانی اهمیت می‌ یابند که از عهده مسأله سرمایه ‌داری که در حال ویران کردن جهان است برآییم. ما در حقوق نیاز به توازن صحیح داریم تا از ایجاد یک جهان طبیعی اطمینان یابیم که در حال ویرانی نباشد».

در بخش دیگری از نشست آقای دکتر هیبت‌الله نژندی منش، استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و نایب رییس انجمن علمی حقوق بین الملل کیفری بیان داشت، بر اساس کنوانسیون های بین المللی اعطای پناهندگی به مجرمان تروریستی و کسانی که مرتکب جنایت علیه بشریت شده اند ممنوع است اما شاهد هستیم که کشورهای غربی به محل امنی برای تروریست ها و گروه های جنایتکار بدل شده اند؛ برای مثال، در هلند گروه هایی مانند الاهوازیه و گروه هایی که اقدامات تروریستی شان مشخص است همانند منافقین، حضور دارند. همچنین، اگر کسی بخواهد نماینده ای از گروه های تروریستی را ببیند باید به کشور سوئد برود».

این استاد حقوق بین الملل در خاتمه بیان افزود: «یکی از پرونده هایی که انجمن با آن مواجه بوده، پرونده گروهک منافقین و علی معتمد (عامل فاجعه تروریستی هفتم تیر) بوده که علیرغم آگاهی دولت هلند به این کشور پناهنده شده  است و دولت هلند با درخواست خانواده های قربانیان برای حق بر دانستن حقیقت مخالفت می کند که این نشان دهنده استفاده ابزاری از حقوق بشر بوده و رویکرد کشورهای غربی در قبال حقوق بشر منجر به از بین رفتن قداست حقوق بشر شده است».

در خاتمه در این نشست بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با نام «حقوق بشر در سایه» توسط یکی از قربانیان تروریسم قرائت شده و از اساتید فعال در حوزه و دفاع از حقوق بشر قربانیان تروریسم مقابله با تروریسم از جمله اعضای انجمن (دکتر فریدون جعفری و دکتر هیبت الله نژندی منش) با اعطای لوح سپاس و هدایا قدردانی شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید