You are currently viewing تصمیم دیوان بین المللی کیفری در قضیه دومینیک اونگون

در تاریخ 6 مه، ساعت 11:00 (به وقت محلی لاهه)، شعبه نهم دیوان بین­ المللی کیفری تصمیم خود را درباره مجازات در قضیه دادستان علیه دومینیک اونگون صادر می­ کند.

خلاصه ای از تصمیم شعبه نهم دادگاه متشکل از قاضی برترام اشمیت (ریاست دادگاه)، قاضی پتر کوواچ و قاضی رائول کانو پانگالانگان، در حضور آقای اونگون، تیم دفاعی وی، نمایندگان قانونی قربانیان و مقام دادستان در صحن علنی قرائت خواهد شد. با توجه به محدودیت­ های COVID-19 تصمیم به صورت مجازی صادر خواهد شد.

دادگاه اظهارات دادستان، تیم دفاعی و نمایندگان قانونی قربانیان در مورد این حکم را دریافت نموده است و در روزهای 14 و 15 آوریل 2021 یک جلسه دادرسی عمومی درباره این حکم برگزار کرده است. در پایان جلسه دادرسی، شعبه تاریخ اعلام تصمیم خود درباره مجازات را اعلام کرد. یاداوری این نکته خالی از فایده نیست که بر طبق مقررات قضات می­ توانند حداکثر مجازات 30 سال حبس یا در صورت توجیه شدت و حدت جرم و شرایط شخصی فرد محکوم شده، حبس ابد را تعیین کنند. آن­ ها همچنین می­ توانند جریمه نقدی یا جریمه حاصل از عواید، اموال و دارایی هایی را که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از جرم ارتکابی به دست آورده ­اند اضافه نمایند. دادگاه نمی­ تواند حکم اعدام صادر کند.

پیش­زمینه: دادرسی در این پرونده در 6 دسامبر 2016 آغاز شد. در 4 فوریه 2021 شعبه نهم دادگاه دومینیک اونگون را برای 61 مورد مشمول جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی که در اوگاندا شمالی از اول ژوئیه 2002 تا 31 دسامبر 2005 به وقوع پیوسته است، مجرم شناخته است. این حکم توسط هر یک از طرفین دادرسی قابل اعتراض است. شعبه تجدیدنظر مهلت تجدیدنظرخواهی آقای اونگون را تا 21 مه 2021 تمدید کرد. به علاوه، مرحله مختص جبران خسارت به قربانیان به موقع راه­ اندازی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید